Település:
Jász-Nagykun-Szolnok megye, Szolnok
Tiszavirág Híd Szolnok
A Tiszavirág híd kerékpárúttal ellátott gyaloghíd Szolnokon
Tiszavirág híd
A Tiszavirág híd kerékpárúttal ellátott gyaloghíd Szolnokon, amely a Tiszán átivelve a belvárosi Tiszai hajósok terét köti össze a Tiszaligeti Termálstrand és Élményfürdő főbejáratával.
A beruházás a „Szolnok a Tisza fővárosa” program keretében valósult meg. Az Európai Unió 1,5 milliárd forinttal támogatta az 5 milliárd forintos fejlesztést, amiből 2 milliárd forintba került a híd és az északi hídfőnél épült dísztér. A híd tervezője a Pont-TERV Zrt., megépítésével a Közgép Zrt.-t bízták meg. A híd vezető tervezője Pálossy Miklós okleveles építőmérnök volt. Az építészet és térrendezés dr. Gajdos István (A.D.U. Építész Iroda Kft.) munkája. A hidat a megyeszékhely jelképének szánták. A híd formája a névadó tiszavirágot mintázza.
A híd tömege 550 tonna, hossza 444 méter, ezzel Közép-Európa leghosszabb gyaloghídja.[1] Három részből áll: egy 186 m hosszú acélszerkezetű mederhídból, az ahhoz csatlakozó kétoldali vasbeton feljáróhidakból, valamint a csatlakozó tereken elhelyezett végpontok közlekedési kapcsolatokat magába foglaló épületekből. Hivatalos átadására 2011. január 21-én került sor.[2]
A hídon a VI. Tiszavirág Fesztivál keretében 2011 júniusában „hídi vásár” került megrendezésre kézműves termékekből.[3]
Története
A szolnoki hídverés napja
A híd ünnepélyes alapkőletételének napja 2009. augusztus 9. volt, melyet az önkormányzat A szolnoki hídverés napjának keresztelt el. Ennek alkalmából családi programokat tartottak a tervezett dísztér területén. Az alapkő egy időkapszula volt, melyben nem csak újságok és CD-k, de a járókelők rövid üzenetei is helyet kaptak. Az alapkőletételben Szalay Ferenc polgármester, Nemes Sára alpolgármester és Németh Miklós, a Közgép Zrt. elnöke vett részt.
Az építkezés
Az építkezési munkálatok előtti tereprendezés 2009 szeptemberének végén indult. December végéig elkészült a mederhíd jobb parti mélyalapozása, azonban a szokatlanul hideg tél és az áradások miatt a helyszíni munkálatokat fel kellett függeszteni. A szerkezetet Budapesten készítették, melyet azonban az időhiány miatt ott is szereltek össze, s a 390 tonnás acélszerkezet így közúti szállításra alkalmatlanná vált. Ezért a szerkezetet két uszályra rakták, melyek előbb Titelig szállították azt, majd a Tiszán hozták vissza Szolnokig; ez mintegy 500 folyó-kilométeres utat jelent. A híddarabok 2010. július 23-án indultak a fővárosból[4] és – miután Szegeden a magas vízállás miatt rövidebb ideig várakozniuk kellett[5] – augusztus 17-én érkeztek Szolnokra.[6] Így az eredetileg szeptember 1-jére tervezett átadást is el kellett halasztani. A híd műszaki átadását november 29-én kezdték meg, amikor a forgalmi átadást december 17-re tervezték,[7] azonban ezt a határidőt sem sikerült tartani.
Egy, a hídon cölöperősítést végző 49 éves férfi szeptember 17-én beleesett a Tiszába, testét napokkal később találták meg.[8]
Hídavatás
A híd ünnepélyes átadására – az eredetileg tervezett időpont után 151 nappal – 2011. január 21-én került sor. Az alkalomból körülbelül kétezres tömeg gyűlt össze az első világháborús emlékműnél a 15 órakor kezdődő ünnepségre, ahol Németh Miklós, a Közgép Zrt. elnöke, Szalay Ferenc polgármester, dr. Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség végrehajtási elnökhelyettese és dr. Varga Mihály miniszterelnökségi államtitkár mondtak beszédet. A hidat Beer Miklós váci püspök szentelte fel, a hídon söröshordót gurítottak át, a híd tervezői és építői díszoklevelet és egy ezüstérmét vehettek át egy 16 éves Tisza Virág nevű szolnoki lánytól, fellépett a Vásárhelyi Pál Közgazdasági Szakközépiskola leánykórusa és a Légierő Zenekar Szolnok. 17 órakor tűzijátékkal ünnepelték a hidat, az átkelők pedig elvihettek egy-egy darabot a hídavató szalagból.[2][9]
A formaterv koncepciója
Forrás: wikipédia
HelyiVilága Magazin ajánló
Helyi látnivalók
Helyi Programok / események
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók